Rodzaje mat do ćwiczeń. Czym się kierować podczas zakupu?

0
305
fot. Pexels.com

Pragniesz zadbać o formę lecz zamknięte siłownie nie ułatwiają Ci życia? Lato zbliża się wielkimi krokami, a Ty wciąż masz kilka kilogramów do zrzucenia? Zacznij trening w domu i rozważ zakup odpowiedniej maty do ćwiczeń!

Czemu właśnie mata?

Mata do ćwiczeń jest elementarnym wyposażeniem każdej domowej siłowni. Ciężko robić brzuszki czy rozciąganie na śliskiej, twardej i zimnej podłodze, tym bardziej, że nie jest to zdrowe dla naszego kręgosłupa. Oczywiście, jeśli zmagasz się z bólami pleców lub mięśni, oprócz klasycznej maty do ćwiczeń, warto rozważyć zakup maty do akupresury (sprawdź jaką wybrać?) oraz rollerów do masażu ciała (sprawdź jaki wybrać?) i rollerów do masażu twarzy (sprawdź jaki wybrać?). Nieunikniona będzie także inwestycja w dobrej jakości fotel biurowy (w zależności od rodzaju fotela do kwota do 500 zł, 1000 zł, 1500 zł, a nawet 2000 zł).

Dla wielu osób mata do ćwiczeń to po prostu kawałek materiału, którego wybór nie ma większego znaczenia. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. Niewłaściwy wybór maty do ćwiczeń obniży jakość i komfort treningu, podobnie jak brak odpowiedniej suplementacji po intensywnym wysiłku. Nie każda mata bowiem ma takie same właściwości.

mata do ćwiczeń
fot. Pexels.com

Jakie są rodzaje mat do ćwiczeń?

Wybór mat do ćwiczeń jest ogromny. Na rynku znajdziemy modele różniące się ceną, grubością, jakością materiału, kolorem i przeznaczeniem. Nasza decyzja powinna być determinowana odpowiednią wiedzą, a nie strzałem na ślepo. W zależności od typu treningu jaki preferujemy (siłowy, joga, aerobik) wybór maty do ćwiczeń będzie się różnić.

Mata do jogi – świetna na trening w plenerze

Maty do jogi znacząco różnią się od mat przeznaczonych do tradycyjnych ćwiczeń. Są ona znacznie lżejsze, cieńsze i przede wszystkim niewielkich rozmiarów.

No właśnie, ale po co te różnice? Maty do jogi mają być przede wszystkim przyczepne. Dzięki zastosowanym materiałom są antypoślizgowe i umożliwiają w pełni komfortowe wykonywanie bardziej dynamicznych ćwiczeń. Nie spełnią natomiast swojej funkcji podczas treningu siłowego lub ćwiczeń brzucha – takie maty nie zapewniają bowiem odpowiedniego komfortu.

Nadadzą się za to świetnie podczas treningów plenerowych. Maty do jogi są tak zaprojektowane aby zapewnić pełną izolację od gruntu.

Maty ochronne – to zupełnie inna bajka

Na siłowni bardzo często spotyka się osoby wykonujące ćwiczenia na tzw. matach ochronnych. Jest to oczywiście niewłaściwa praktyka. Maty ochronne nie są przeznaczone do ćwiczeń, ale służą do zabezpieczenia podłogi przed ewentualnymi zarysowaniami i uszkodzeniami. Odgrywają też rolę izolacyjną, wyciszając głośnie dźwięki pojawiające się przy upuszczaniu sprzętu sportowego.

Maty gimnastyczne – znane ze szkoły

Ten rodzaj mat charakteryzuje się przede wszystkim znacznie większą grubością i rozmiarami. Maty gimnastyczne wykorzystuje się podczas tzw. treningu gimnastycznego, gdzie łatwo o coś uderzyć i nabawić się kontuzji. Zazwyczaj też tego typu maty wykorzystywane są na specjalistycznych zajęciach korekcyjnych i rehabilitacyjnych.

mata do ćwiczeń
fot. Pexels.com

Maty treningowe – najlepszy wybór

Maty treningowe są najpopularniejszym rodzajem mat dostępnych na rynku. Zawdzięczają to swojej uniwersalności i faktowi, że można je wykorzystywać podczas większości wykonywanych ćwiczeń. Spotkamy je zarówno u osób ćwiczących siłowo, jak i na zajęciach aerobowych, fitness czy pilatesie.

Te maty także świetnie chronią przed uderzeniami i kontuzjami. Są antypoślizgowe i zapewniają odpowiednią izolację od podłogi. Lepszej jakości maty treningowe są bardzo wytrzymałe i można je wykorzystywać przez długie lata.

Na co zwrócić szczególną uwagę przed zakupem?

  • wymiary (powinny odpowiadać Twojemu wzrostowi),
  • grubość (mata powinna być na tyle gruba, by zapewnić wygodę i na tyle cienka, by nie tracić na niej stabilności podczas wykonywania ćwiczeń w pozycji stojącej),
  • elastyczność (mata powinna być łatwa w zwijaniu),
  • cena,
  • jakość materiału (od tego zależy wytrzymałość maty oraz łatwość jej czyszczenia),
  • wodoodporność (mata nie powinna wchłaniać wody ani potu, w przeciwnym razie spotkamy się z przykrym zapachem uniemożliwiającym komfortowy trening).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here